De betekenisbaan van.. Jutta

Toen Jutta van Ballegooijen (39) bij een groot communicatiebureau Greenchoice als klant kreeg, kwam het thema duurzaamheid op haar vizier. Ze besloot dat ze in haar werk inhoudelijker bezig wilde zijn met impact maken en startte de zoektocht naar een nieuwe baan. Ze ging aan de slag bij Plastic Whale en maakte deze maand de overstap naar adviesbureau KplusV. Jutta deelt met ons hoe ze de zoektocht naar deze twee betekenisvolle banen heeft aangepakt.

Laten we bij het begin beginnen: wanneer begon jij het belangrijk te vinden om in je werk een betekenisvolle bijdrage te leveren?
“Ik werkte ruim 7 jaar geleden als producer bij een groot reclamebureau, waar ik als klant Greenchoice kreeg. Dat was voor mij de eerste keer dat het thema duurzaamheid op mijn vizier kwam. Ik merkte dat ik het interessant vond en ging kijken ‘wat betekent dit thema voor mij’? Ik kwam erachter dat duurzaamheid enorm breed begrip is, kijk maar naar de 17 SDG’s.”

Herkenbaar, het is een zoektocht om erachter te komen wat dan datgene is waar jij een bijdrage aan wilt leveren. Waar kwam je achter?
“Ik ben een generalist en wil me niet helemaal in één thema vastbijten. Waar ik in geloof is dat we consumenten oplossingen moeten bieden waarbij we (zo veel mogelijk) kunnen blijven doen wat we willen doen én tegelijkertijd bijdragen aan een duurzamere wereld. Dus in plaats van alleen maar minder kleding kopen, juist circulaire oplossingen bieden voor kledinggebruik. Ik word enthousiast van initiatieven zoals Mud Jeans.“

Tof om te horen. En toen, je merkte dat je in je werk meer bezig wilde zijn met duurzaamheid. Hoe heb je dit vervolgens aangepakt?
“Ik ben eerst gaan kijken wat ik op én in mijn toenmalige werk kon doen. Zo zorgde ik ervoor dat ik alle klanten en merken kreeg die een link met duurzaamheid hadden. Ook organiseerde ik workshops om andere collega’s mee te krijgen. Uiteindelijk besloot ik dat ik directer producten wilde verduurzamen om impact te maken en ging ik op zoek naar een nieuwe baan. Ik begon me te verdiepen in de verschillende duurzaamheidsthema’s, bezocht events, las veel en onderzocht de SDG’s .”

Hoe kreeg je vanaf al dat lezen, events bezoeken en onderzoeken uiteindelijk een baan?
“Op een keer fietste ik in de stromende regen naar de Impact Hub in Amsterdam (en dacht waarom doe ik dit). Daar zag ik Plastic Whale spreken en werd ik gelijk enthousiast. Ik zette hen ook op het lijstje in mijn telefoon met interessante organisaties om in de gaten te houden. Toen er een vacature vrij kwam als relatiemanager heb ik gesolliciteerd en bleek dat we een goede klik hadden. Voor mij een ideale baan, omdat ik veel kon leren over het plastic probleem en niet meteen een expert op dat vlak hoefde te zijn.

Tip: je hoeft geen expert in duurzaamheid te zijn om bij te dragen aan een duurzame wereld. In elke betekenisvolle organisatie zijn ook ‘gewone’ vacatures.

Wat deed je daar als Partnership Manager?
“Plastic Whale heeft als missie plasticvrije wateren in de hele wereld. Dit doet Plastic Whale letterlijk door plastic te vissen op boten die gemaakt zijn van opgevist plastic. De 10 boten, waarmee plastic wordt gevist, zijn mogelijk gemaakt door partners (o.a. Heineken, NN Group, Scotch&Soda, etc.) en daar was ik verantwoordelijk voor. Ik keek daarnaast ook met partners hoe we konden helpen met het creëren en realiseren van hun duurzaamheidsdoelen. Ook faciliteerde ik sustainable sessies over circulair, plasticvrij leven of footprint reductie. Beiden vond ik zo ontzettend leuk om te doen, dat ik heb besloten dat ik dat fulltime wilde doen en wel bij KplusV.

Inmiddels heb je dus een nieuwe baan bij KplusV. Wat maakte dat je toe was aan iets nieuws?
“Ik was dus op zoek naar een inhoudelijke verbreding, want ik vind meer duurzame thema’s interessant dan plastic. Daarbij wil ik graag continu blijven leren. Ik wil leren van mensen met nog veel meer ervaring op verschillende duurzame gebieden dan dat ik heb. Daarbij merkte ik ook hoe leuk ik het vond om medewerkers, maar ook andere stakeholders te motiveren om zelf te verduurzamen. En dit kan ik allemaal vinden en doen bij KplusV.”


Je had inmiddels een stuk beter beeld van het duurzame werkveld. Hoe pakte je deze volgende zoektocht naar een nieuwe betekenisvolle baan aan?
“Ik vind het belangrijk om impact te maken én echt te doen. Ik vond twee soorten functies interessant: sustainability manager en adviseur. Ik heb met een aantal sustainability managers contact gehad om te horen wat zij nou precies doen en om erachter te komen of het iets voor me is. Het is nog een redelijk ‘jonge’ baan en daarom zijn er niet heel veel vacatures van. Daarnaast heb ik consultancy bedrijven opgezocht die gericht zijn op duurzaamheid, waar ik als ‘strategisch, verbindende doener’ adviseur kon werken.

Hoe kreeg je uiteindelijk die baan bij KplusV?
Adviesbureau KplusV sprak me meteen aan, omdat ze een stevige mix hebben van initiëren, verbinden en doen. Daarom heb ik dan ook een open sollicitatie naar hen toe gestuurd. Ik heb ook gelijk gekeken of ik daar iemand kende in mijn netwerk. Ook al is het via via, het werkt altijd prettig. Bij KplusV was er net een ontwikkeling gaande, waardoor ze 1 à 2 mensen zochten. Als ik hen dus niet had benaderd had ik nooit geweten dat die plekken vrij kwamen. Sinds begin maart ben ik daar nu van start. Mijn eerste opdracht gaat over thema Circulair Textiel waar ik de rol van programma manager op me neem.”

Tip: je netwerk is goud! Schroom niet om mensen een berichtje te sturen. Mensen willen altijd helpen. Kijk hoe je via via iemand kent en hoe diegene je kan helpen.

Wat is voor jou de drive om in je werk een positieve bijdrage te leveren?
“Het klinkt cheesy, maar ik heb twee kinderen. Ik wil niet dat zij over een aantal jaar zeggen ‘mama, had jij niet wat kunnen doen?’. Ik wil eraan bijdragen dat het normaal wordt dat je plastic niet zomaar op de grond gooit, dat je niet zomaar nieuwe kleren koopt of gelijk maar weer iets nieuws koopt als iets stuk is. Ik wil bijdragen aan de oplossing.”

Tot slot, wat is jouw tip voor mensen die ook betekenis in hun baan willen?
“Ga out of the box nadenken wat jouw droom is. Doe je ogen dicht en kijk wat je voor je ziet voor jezelf voor over 5 jaar. Vraag jezelf af waar je energie van krijgt. En maak vervolgens een stappenplan voor jezelf. Zo bedacht ik dat ik elke dag iets wilde doen om mijn droom te verwezenlijken. Dat kon zijn dat ik iets las, naar een event ging of iemand benaderde. Of nog iets anders. Het gaat uiteindelijk om de kleine stappen die je brengen naar datgene wat je wilt.”

Jutta is de eerste die we interviewden in de reeks ‘De betekenisbaan van..’. Wil jij op de hoogte blijven van nieuwe verhalen en wil jij meer tips ontvangen voor betekenis in je (huidige) werk? Meld je dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Ook interessant

Ben jij klaar voor een volgende stap?

Heb jij besloten dat het tijd is om ook werk te maken van je duurzame of maatschappelijke ambities op carrièrevlak? Grote kans dat je je dan afvraagt: wat wil ik eigenlijk en hoe pak ik dat aan?

Precies daarmee gaan we aan de slag in ons gratis webinar ‘Maak werk van Waardevol Werk’. We zetten samen de eerste stap naar meer betekenis in je (huidige) werk én je krijgt concrete handvatten hoe je daarna verder kan. Ben je erbij?

JA, Houd mij op de hoogte van nieuwe data voor de Workshop Waardevol Werk

JA, IK MELD MIJ AAN VOOR het gratis WEBINAr 'Maak werk van WAARDEVOL WERK'

Binnenkort zijn er weer nieuwe mogelijkheden voor het webinar ‘Maak werk van Waardevol Werk’. Wil je hierbij zijn? Laat je gegevens dan achter, dan houden we je op de hoogte.